This is me.. mitt liv med Pontus

Alla inlägg under december 2009

Av Linn Lundkvist - 23 december 2009 23:09

En familjesjukdom
I familjer med beroendeproblematik är det mycket ovanligt att problemen utgår enbart från den alkohol- och narkotikaberoende.

En del anhöriga kallar ironiskt och insiktsfullt sig själva för vårdare. Vi menar inte att det är fel att vara medkännande och ge stöd men en medberoende sviker ofta sig själv och resten av familjen i sin vilja att kontrollera och hjälpa. Konsekvensen blir att den beroendes villkor till slut styr hela familjen. Det blir helt enkelt ett systemfel.

Medberoendets mekanik
Som medberoende hjälper du den beroende på fel sätt. Du vill väl men effekten blir den motsatta. Varför? Jo, medberoende städar ofta undan de smärtsamma konsekvenser som med kraft skulle kunna motivera den missbrukande att förändra sitt liv. På så sätt möjliggör och stödjer medberoende ofta missbruket i sin missriktade välvilja.

Vi ser på medberoendet som en närstående släkting till det kemiska beroendet på så sätt att det är en mental, känslomässig och andlig sjukdom. Den är också progressiv med bestämda förlopp, den utvecklas från ett stadium över i ett annat.

Den medberoende insjuknar precis som den kemiskt beroende allt mer. Ofta sker gradvis en total anpassning till denna någon utanför sig själv. Istället för att tankar och handlande styrs genom dina egna känslor och behov – handlar du till slut bara utifrån andra – och glömmer i det här självförnekande tillståndet bort dig själv.

Tillfrisknande
Vi påstår att medberoende går att tillfriskna ifrån. Det innebär inte att vi slutar bry oss om och känna kärlek till våra närmaste. Det betyder istället att vi kärleksfullt tar oss själva på allvar och slutar leva genom andra. På så sätt lär vi oss också att ställa sunda krav på dem i stället för att möjliggöra deras aktiva missbruk.




Kommer alltid att älska M.. alla runtomkring ser kanske honom som knarkare o kriminell.. jag vet att han är det men jag ser bara honom som M, en M som ja inte alls känner igen längre och undrar vart han har tagit vägen.. saknar honom så sjukt mycket ibland att det känns som ja ska sprängas sönder i tusen bitar..



GOD JUL PÅ ER ALLA LÄSARE

Av Linn Lundkvist - 18 december 2009 10:43

Ja det har inte varit jättebra uppdatering på bloggen nu på länge.. det har varit mycket på hemmafronten och Pontus kräver ju också mer och mer uppmärksamhet och det e fler vakna timmar så man hinner helt enkelt inte lika mycket längre :)


Idag blir det o fixa däcken på min bil som inte va så himla bra.. och sen blir det att baka lussekatter..igår kokades det en rejäl laddning "julgröt". Blir också en julskinka tänkte jag o ha hemma om jag hittar en liten rackare :)


O min söta systerdotter Saga har hunnit fylla 1 år! Tiden går fort o nu e hon ingen bebis längre.. Pontus blir snart 7 månader och snart e de ju tusan JULAFTON!

Har 2 klappar kvar o köpa.. tänke inte säga vad eftersom det finns risk att mottagaren av den läser bloggen :)


Ne nu e de dags o ta plutten här, bjuder på lite bilder från Sagas kalas!  


          

Av Linn Lundkvist - 14 december 2009 20:39

jaha då har både jag o Pontus legat o sovit mellan 15-18 och han som har en INTE sova period o inte somnar förren halv 12 om nätterna kommer väl va uppe hela natten nu.. blä


imorgon e det dax för Sagas ettårskalas, och det ska bli sååå kul!!! o snart e det jul också.. ja längtar som tusan!

:)


beställde hem 6 förstoringar på Pontus som skulle bli julklappar, och när ja öppnar paketet idag med korten e det 2 förstoringar på ett helt annat barn. Fan så sur man blir, och det är bara mailkundtjänst också, så man kan inte ringa.. är ju likson lite bråttom känner man eftersom den andra familjen kanske också vill ja ha sona kort innan jul.. tycker det är under all kritik att man inte får rätt kort, det är ju faktiskt ganska personliga saker som man inte vill ska komma till vem som helst


Av Linn Lundkvist - 9 december 2009 09:56

jaha gårdagen min gårdag va lika händelserik som sista avsnitten i desperate housewifes..


Kom någon här o slog sönder porten o kom ner o knackade på min dörr, och jag som brukar använda titthålet i normala fall bara öppnade ju.. där står en apfull (o säkerligen drogpåverkad också) kille med pistol o letar efter någon som ja inte har en människa om vem det är.. Stänga dörren fick jag inte göra heller utan ja skulle säga va han va o han skulle leta tills han hittade... jaja varsågod men ut ur mitt dörrhål id.iot lyckades putta bort han o låsa o ringa polisen o han försvann i bil. Hade tydligen varit på ett annat hus här i marieberg men inte lyckats slå sönder porten. Räcker med denna som iof e väldigt lätt att slå sönder.. är bara trä o glas. Verkar som om att detta har något med bilbranden här för ett par veckor sen där 5 bilar brann upp.


Jaja, nu e det polisförhör o sånt som kommer att gälla o jag e faktiskt inte alls sugen på att bo kvar här.. jag som trivdes så himla bra här o äntligen kände mig hemma. Trodde att om det skulle va någon som ställde till med bråk eller något så skulle M vara inblandad. Men ist är de nåt helt annat och JUST MIN DÖRR skulle han välja :@


Får muntra upp mig med att klä granen helt enkelt :)

Presentation


Här kan ni läsa om mig och min vardag som ensamstående mamma till Pontus.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards